fbpx

UWAŻNOŚĆ

Treningi uważności dla dzieci, nastolatków i warsztaty dla dorosłych.

fot. Darius Bashar

„Często słyszę, jak sam wrzeszczę „uspokój się!” na gnającego przez salon na rowerku biegowym Oliviera, przewracającego wszystko, co napotka na swojej drodze. To pomaga. Nie zawsze jemu, ale mnie najczęściej tak! To krótkie zdanie pomaga mi zrozumieć, jak bardzo potrzebuję najpierw nacisnąć mój guzik STOP, a później dopiero nauczyć moje dzieci.” 

– fragment książki Eline Snel

Metoda Eline Snelⓒ

Treningi uważności

JEDYNY TRENING DLA DZIECI NA ŚWIECIE BĘDĄCY RÓWNOLEGŁYM 8-TYGODNIOWYM TRENINGIEM 

DO NAUKOWO PRZEBADANEGO PROGRAMU DLA DOROSŁYCH MBSR JON’A KABAT’A-ZINN’A

TRENING DLA DZIECI

„Dzieci uczą się ćwiczyć swoją uważność: uspokoić gonitwę myśli, uchwycić i zaakceptować swoje emocje. Doskonalą bycie życzliwym dla siebie i innych. Celem ćwiczeń jest osiągnięcie spokoju, lepszej koncentracji, zrozumienia i łagodności.” – Eline Snel

PO CO MOJEMU DZIECKU TAKI TRENING?

Nasze dzieci najczęściej nie wiedzą, jak koncentrować swoją uwagę – jest to dla nich pojęcie abstrakcyjne.  Mają jednak świadomość, że jest to coś, czego nie umieją, a dorośli właściwie nie wiedzą, jak im to wyjaśnić. Program Eline Snel „Uwaga, to działa!” daje im narzędzia do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi, a ponadto świadomości własnego ciała, emocji, bycia uważnym zarówno na siebie, jak innych.

Potencjalne korzyści:

• wzrost koncentracji (lepsza wydajność uczenia się) i polepszenie pamięci

• wzrost zdolności radzenia sobie z emocjami, frustracjami, bólem i napięciem

• długoterminowy i zauważalny spadek dolegliwości, takich jak zmęczenie, choroby, niepokój i bezsenność

• zauważalny wzrost zdolności relaksowania umysłu i ciała

• więcej energii, równowagi, przyjemności z życia

• więcej odpowiedzialności za siebie, innych i środowisko

• polepszenie relacji interpersonalnych

CZY MOJE DZIECKO MOŻE SKORZYSTAĆ Z TEGO TRENINGU?

Trening jest skierowany do dzieci w wieku 5-11 lat. Treści są tak dostosowane, by odpowiadać na możliwości poznawcze oraz potrzeby emocjonalne uczestników każdej z grup wiekowych. Poprzez wykorzystanie historyjek, wyobraźni oraz prostych ćwiczeń, dzieci otrzymują narzędzia, które mogą wykorzystać by lepiej zrozumieć siebie i innych, a także rozwijać umiejętność radzenia sobie w różnych sytuacjach. Bardzo obrazowe hasła, jak „przycisk pauzy”, „siedzieć jak żaba” czy „test spaghetti” pozwalają w łatwiejszy sposób opanować różne umiejętności w zakresie uważności.  

Struktura treningu

– 8 lekcji (1 lekcja tematyczna raz w tygodniu – ok. 55 minut),

– codzienne 5-10 minutowe ćwiczenia utrwalające wykonywanie samodzielnie w domu.

Przed rozpoczęciem treningu zapraszam na konsultację:

  • dla rodzica (ok. 30 min), podczas której porozmawiamy o Pani/Pana oczekiwaniach i zdecydujemy, czy trening uważności jest najlepszym rozwiązaniem na ten moment oraz chętnie odpowiem na pojawiające się pytania
  • oraz dla dziecka (ok. 30 min)- będzie to okazja, abyśmy się nawzajem poznali, by dziecko opowiedziało, czego chciałoby się nauczyć na treningu oraz by poznało Żabę Freda, który będzie przewodnikiem podczas nauki uważności.

TRENING DLA NASTOLATKÓW

Jednego dnia tryska energią i jest wszędzie, idzie spać o 3 w nocy, zaś drugiego snuje się gdzieś po kątach, przemyka na tyle cicho, że ledwo zauważasz, że wyszedł do szkoły? Kłóci się o wszystko, a może unika jakichkolwiek dyskusji? – tak bywa w życiu nastolatka. To trudny czas zarówno dla młodego człowieka, jak i jego rodziców.

JAK WESPRZEĆ NASTOLATKA?

Jak w takim razie pomóc młodym ludziom:

  • poradzić sobie z emocjami, które nieustannie szaleją – raz w górę, raz w dół?
  • znaleźć równowagę między przyjaciółmi a szkołą?
  • opanować stres związany z egzaminami?
  • stać się szefem miliona myśli, które przepływają przez umysł? (np. “nie uda mi się”, “w życiu się tego nie nauczę!”, “i tak mnie nikt nie lubi”, “nauczyciel się na mnie uwziął” itp.)
  • wyciszyć się i znaleźć wewnętrzny spokój?
  • znaleźć swoje miejsce w grupie rówieśniczej?
  • rozwiązywać konflikty z kolegami?
  • skoncentrować się  jeszcze na zadaniach, które stawia przed nastolatkiem zarówno szkoła, jak i społeczeństwo?

To wszystko można znaleźć w treningu uważności Metodą Eline Snel „Uwaga, to działa!”, który jest dostosowany do potrzeb i możliwości rozwojowych nastolatków. Program daje dorastającym młodym ludziom narzędzia do rozwijania umiejętności koncentracji uwagi, świadomości własnego ciała, emocji, bycia uważnym zarówno na siebie, jak i innych. Trening jest przeznaczony dla młodzieży w wieku 12-19 lat. Jest to cykl 10 grupowych sesji po 90 minut oraz codziennej samodzielnej praktyki.

Struktura treningu

– 10 sesji (1 sesja tematyczna raz w tygodniu – 90 minut),

– codzienne 10-20 minutowe ćwiczenia utrwalające wykonywanie samodzielnie w domu oraz prowadzenie dziennika z obserwacjami.

Przed rozpoczęciem treningu zapraszam na konsultację:

  • dla rodzica (ok. 30 min), podczas której porozmawiamy o Pani/Pana oczekiwaniach, jak może Pani/Pan wspierać swoje dziecko podczas treningu oraz chętnie odpowiem na pojawiające się pytania
  • oraz dla nastolatka (ok. 30 min)- będzie to okazja, abyśmy się nawzajem poznali, by nastolatek opowiedział, czego chciałby się nauczyć na treningu i abyśmy zdecydowali, czy trening uważności jest najlepszym rozwiązaniem na ten moment.

Co mówią dzieci i ich dorośli?

"

Zobaczyłam moją córkę na nowo. Kiedy potrafi zatrzymać się w złości, powiedzieć, co czuje i jest zainteresowana tym, jak ja się mam- dostrzegam, że ja też potrzebuję zatrzymania i uważności. Odkąd zaczęłam ćwiczyć- wstaję spokojniejsza, lepiej się dogaduję z bliskimi, mniej denerwuję się w pracy. – Mama

"

Potrafię się uspokoić. Przed sprawdzianem, czy kiedy się złoszczę. Łatwiej mi się skupić na nauce i mam więcej czasu na to, co lubię. Kocham Żabę Freda! – Chłopiec, lat 8

"

Uważność przydaje mi się wszędzie. W szkole, w domu, na meczu, w rozmowie z przyjaciółmi. Jestem spokojniejszy, potrafię sobie pomóc oddechem, kiedy się denerwuję albo stresuję prezentacją. Jestem bardziej życzliwy dla siebie i dla innych. – Nastolatek, lat 15

"

 Na początku zauważałem tylko, że moja córka podczas ćwiczeń się rozprasza. Potem zauważyłem, że to ja się rozpraszam, gdy zamiast skupiać się na sobie, rozmyślam o tym, co to znaczy, że moja córka się wierci podczas ćwiczeń. Kiedy skupiłem się na sobie, odkryłem jak przyjemnie się zatrzymać i stałem się spokojniejszy. – Tato

"

Zauważyłam zmiany w zachowaniu dziecka: potrafi nazwać swoje i innych uczucia, szybciej uspokaja się, potrafi przeprosić, lepiej śpi w nocy. Polecam trening, bo dzieci są zestresowane, mają trudności ze skupieniem się. Ćwiczenia są proste i skuteczne. – Mama

ZAINTERESOWANY?

Zostaw swój adres e-mal. Od czasu, do czasu prześlemy nań najważniejsze informacje o naszej ofercie i organizowanych wydarzeniach. Gwarantujemy, że nie będzie to zalew nic nie wnoszących mejli.

 

 

UDAŁO SIĘ!